Hogere waardering voor Wetenschappelijk Onderwijs

Onderwijs en Onderzoek behoren beiden tot de kerntaken van de universiteit. Er zou volgens Fractie SAM dan ook geen verschil moeten zitten in de waardering van deze kerntaken van de universiteit. Fractie SAM merkt dat er in het huidige systeem wel onderscheid wordt gemaakt tussen deze kerntaken. Daarom heeft Fractie SAM in juli 2016 een initiatief ingediend voor een hogere waardering van het Wetenschappelijk Onderwijs.

Wij zijn van mening dat de universiteit die 'Student Centric' wil zijn, zichzelf niet kan veroorloven dat het waarderen van onderwijs voor een tweede beloningsstructuur geldt. Fractie SAM pleit ervoor dat er gelijke carrièremogelijkheden dienen te ontstaan langs zowel de onderwijs- als de onderzoekslijn. Een voorbeeld hiervan is een benoeming bij excellente onderwijsprestaties en het binnenhalen van Comenius-beurzen. Deze beurzen zijn in het leven geroepen om een bijdrage te leveren aan gevarieerde carrières in het Hoger Onderwijs en om de kwaliteit van het Hoger Onderwijs te verbeteren.

Het gehele initiatief vind je hier.

 

appreciation education.jpg